Események napról-napra. Valós történet!

Egy stroke-os kezelése Budapesten

Egy stroke-os kezelése Budapesten

Így kerül kórházba egy stroke-os

2018. szeptember 04. - Strokeosfia

A "nagy" nap, amikor édesapám stroke-ot kapott.

A történetet én mint "Strokeosfia" fogom megosztani a kedves olvasókkal. Célom, hogy bemutassam, miként jelentkezik a roham, majd hogyan történt az ezt követő segítségnyújtás, kórházi ellátás, stb.. A történet valós, édesapámmal megtörtént eset, ugyanakkor a szereplők neve a személyiségi jogok miatt néhol nem fedi a valóságot.

A párommal, akit most már a feleségemnek nevezhetek, éppen az egy éve tervezett esküvőnket kívántuk megtartani egy budapesti szállodában. Szűk körű családi eseményt szerveztünk, mert szerettük volna meghitten, a hozzánk tényleg közel álló emberekkel megosztani az örömünket. Néhányan már az előző estét a szállodában töltöttük. Az én szüleim csak az esemény napján érkeztek a helyszínre, ahol közös készülődés, fényképezés, iszogatás volt a terv. Úgy tűnt, hogy minden ennek a tervnek megfelelően zajlik. A fotós a szobában, a legjobb barátom éppen az öltözködésben segít, mindenki mosolyog és vidám. Apám sosem vetette meg az alkoholt, így kár is lenne tagadni, hogy megivott már valamennyit (ennek később lesz még jelentősége), amikor kértem, hogy készítsünk közös fényképet. Pattant is az öreg, hogy megörökítésre kerüljön, ahogy éppen a mandzsetta gombot igazítja fiacskája ingujjába.

Nehézkesen ment neki a lyukra való célzás, így segítettem. Látszott, hogy nincs a helyzet magaslatán, amely pillanattal egyidejűleg össze is rogyott. Barátommal gyorsan a hóna alá nyúltunk és elfektettük az ágyon. Korábban is volt már ilyen, így azt gondoltuk, hogy néhány perc és biztosan magához tér. Sajnos nem így lett...

szalloda-szobaban-kapott-stroke-ot-edasapam.jpg

Eltelt pár perc, és láttuk, hogy nem igazán javul a helyzet. Ekkor még kávét kért (nem kapott) és kommunikált. Ezt követően stabil oldalfekvésbe helyeztük. Édesanyám mentőt hívott, akiket részletesen tájékoztatott édesapám állapotáról, majd kb. 10 perc múlva a helyszínen is volt a segítség.

A mentősöket láthatóan jobban érdekelte a szobaszerviz, mintsem a beteg állapota, mert az alapvető vizsgálatok közben is azzal voltak elfoglalva, hogy milyen szendvicset és üdítőt tudnak magukkal vinni az útra. Mindeközben édesanyám hosszasan ecsetelte édesapám kórelőzményét, amiből azért van / volt bőven, illetve, hogy milyen gyógyszereket szed. Emlékezetünk szerint a mentősök nem jegyzeteltek semmit. Mint utólag kiderült azt gondolták, hogy valaki a családból biztosan megy velük, és majd ismét elmondja ezeket az infókat a fogadó kórházban. Esküvő, és szűk körű rendezvény lévén ez nem így lett. Feltételeztük, hogy a mentősök a megfelelő körültekintéssel teszik a dolgukat, mivel ilyenkor a stresszhelyzetben lévő hozzátartozók azt sem tudják hova kapkodjanak, illetve bíztunk a fogadó kórház szakértelmében is. Az orvosi rendszerre bíztuk édesapámat. Késő bánat, de kár volt...

Az esküvőnk a maga rendje és módja szerint lezajlott, ami közben teljes bizonyossággal voltunk, hogy az örömapa megfelelő kezekben van. Néhány órával azután, hogy elvitték a beteget a mentők, a  bátyám érdeklődött apunk állapota felől telefonon a Szent Imre kórházban, ahol éppen a CT eredményére vártak. A kórház legnagyobb érdeklődése nem a beteg korábbi beavatkozásaira, illetve gyógyszereire terjedt ki, hanem az érdekelte őket, hogy egy 19. kerületi lakos hogyan kerül egy budai szálloda szobájába. Kabaré az egész!

Ezt követően ismét telefonáltunk néhány óra múlva, amikor már azt az információt kaptuk, hogy a beteget átszállítják a területileg illetékes Szent László kórház neurológiai osztályára. Feltételeztük, hogy nem lehet akkora baj, ha kocsikáztatják az éjszaka közepén, így próbáltuk az esküvői ünnepnek megfelelő hangulatot hozni. Nem is sejtettük, hogy mekkora a baj...

Következő nap: a halál küszöbén állunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://egystrokeoskezelesebudapesten.blog.hu/api/trackback/id/tr8314220627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Strokeosfia 2018.09.05. 08:58:29

@Pierr Kardán: bátyám tanú, édesanyám örömanya. Más hozzátartozó nem volt. Továbbá ekkor nem volt egyértelmű, hogy stroke-ja van édesapámnak. Leírtam, hogy minden kórelőzmény, gyógyszerek el lettek mondva a mentősöknek. A mentősök kaptam útravalót minden formában.

Ha az utcán lett volna ilyen rohama édesapámnak, akkor ki megy vele?

MajorAnna · http://manna.blog.hu 2018.09.05. 09:06:01

Nem hiszem, hogy érdemben tudott volna bármelyik hozzátartozó is segíteni, ha elkíséri a beteget, de hogy engem pont nem érdekelt volna az esküvő és nem hagyom, hogy az apám egyedül kerüljön kórházba, az hét szentség. És teljesen indifferens, hogy stroke gyanúval vagy "csak" kisebb rosszulléttel kerül kórházba valaki. Persze leírhatod/kiírhatod magadból a történteket, de hogy hogy küzdesz meg a lelkiismereteddel, és az írás, ne adj isten vádaskodás segít-e, az már más kérdés.

Strokeosfia 2018.09.05. 09:17:23

@MajorAnna: a tényeket írom le. Nem szépítem a dolgokat. Lehet, hogy mi is hibáztunk. Talán igen talán nem. Ettől függetlenül a mentősnek és a kórháznak kell a helyzet magaslatán állnia, nem pedig a rémült hozzátartozóknak. Édesapám sem volt szent, tett érte, hogy ez bekövetkezzen, viszont ez senkit sem jogosít fel, hogy ítélkezzen felette / felettünk. Nekünk kellett volna megműteni talán?

Strokeosfia 2018.09.05. 09:19:07

@mézescsók: a tényeket írom le. Nem szépítem a dolgokat. Lehet, hogy mi is hibáztunk. Talán igen talán nem. Ettől függetlenül a mentősnek és a kórháznak kell a helyzet magaslatán állnia, nem pedig a rémült hozzátartozóknak. Édesapám sem volt szent, tett érte, hogy ez bekövetkezzen, viszont ez senkit sem jogosít fel, hogy ítélkezzen felette / felettünk. Nekünk kellett volna megműteni talán?

Treff Bubi 2018.09.06. 14:40:42

A Szent Imre sürgősségi osztálya (stroke gyanúval is ott veszik fel a beteget) egy agyrém. Nem tudom, nálatok mennyi idő alatt került sorra apád, ezért lett volna jó, ha vele megy valaki. Ismerek olyan embert, akit reggel 9 körül vittek be stroke tünetekkel, és délután 5-kor jutott orvoshoz.

Kovács józsef 2 2018.09.06. 14:46:24

Nem akarok belevau. Elolvastam a 2. cikket is, és nem tudom, hogy mi lesz a vége sajnos. De voltam/vagyok hasonló cipőben. De ha nem a legrosszabb a vége és még friss a dolog és a következmény, akkor 1000X fogod megbánni, hogy nem fújtátok le a lagzit.

És igen, felelősek vagytok, hogy nem mentetek el vele. El sem hiszed, hogy mekkora szerencsétek volt, hogy előttetek történt az eset, és volt lehetősgetek. Nekem nem volt, azóta naponta teszem magam felelőssé a történtekért, mert nem vettem észre a TIA-it, amit Te is leírtál - "többször volt ilyen" - , és nem volt esélyem gyorsabban reagálni. A következményeket nem csak ő hanem mi is viseljük olyan durva árért szó szerint is, amit senkinek nem kívánok.

Jobbulást és kitartást, ha szükséges még.

mymymosya 2018.09.06. 14:47:38

@mézescsók: Nem tisztem, hogy megvédjem a posztolót, de amikor a mentő személyzete reggel beszállított az SBO-ra, ott volt velem a hozzátartozóm is, akit simán kiküldtek, amíg engem vizsgáltak, kikérdeztek. Ezek alapján ott, az SBO-n megállapították, hogy Strok-om van. Tehát ott volt a hozzátartozó, de Őt nem kérdezték meg.
Ezután a CT következett, majd felkerültem a Neurológia Stroke osztályára, ahol egy rezidens megvizsgált, és ugyan azokat kérdezte, amiket az SBO-n kérdeztek. Később a főorvosnő is megvizsgált és ugyanazokat a kérdéseket tette fel, amiket korábban már kérdeztek, aztán nyaki ultrahang következett, negatív eredménnyel. Többet nem foglalkoztak velem, csak az ágyon feküdtem. Délutánra már lebénult a jobb oldalam, és a torkom is.

mymymosya 2018.09.06. 14:48:04

@Strokeosfia: Nem biztos, hogy számít, hogy édesapád nem volt szent, tett érte, hogy ez bekövetkezzen. Én nem fogyasztottam alkoholt, sohasem dohányoztam nem ettem zsíros ételt, a koleszterinszintem alacsonyabb volt a megengedettnél, a vérnyomásom is inkább alacsony volt, sokat mozogtam, a koromhoz képest mindig fiatalabbnak tippeltek, mégis, a Stroke miatt rokkantnyugdíjas lettem, és még annak is örülhetek, hogy egyáltalán életben maradtam.

Máttyáskirály 2018.09.06. 14:49:28

Jól mutatja a társadalmi kórképet hogy a posztolót hozzuk ki 100%-ban hibásnak.
( Persze mivel ebben az országban él, tudnia kellett mit kockáztat egy ilyen döntéssel )

A kérdés inkább az, hogy egy sürgősségi ellátásra szoruló beteg miért nincs tisztességesen megvizsgálva és kezelve, ha nincs mellette valaki aki végig ordítozik és két marokkal szórja az 5-10 ezreseket. S miért ezt tekintjük természetesnek. (Meg ugye lehetek én maga PénztárosLőrinc is, ha az utcán ér a stroke egyedül , nem tudom dugdosni a tízezreseket hogy ellásanak .....)

Szomorú hogy nincs új a nap alatt, apámmal 15 éve hasonló eset zajlott a fenti intézmények egyikében Én szerencsére be tudtam kísérni és volt is nálam megfelelő címlet..... éjszaka közepén mégis azzal nyitottak amikor fél óra múlva sikerült valakit találni, hogy a "doktorúr nemérrá a számítógépnélvan", ....
A korházi wc-ben jött a második stroke..... visszavittem az öreget, és jeleztem az eseményt, hogy itt volna az ideje tenni valamit, mert ugye mi laikusok is tudjuk hogy a stroke után ellátásig eltelt időnek is jelentős szerepe van a felépűlésben.... mire "mondtammár hogy a doktorúr nemérrá a számítógépnélvan, nemtommikorjön". Jeleztem hogy ha két percen belül nincs itt, magam megyek be és ha kell erőszakkal fogom kihozni az ügyeleti szobából..... erre előkerült nagy álmosan egy magyart törve beszélő mór..... s nagy nehezen megvizsgálta, ellátta.
Mentségükre legyen szólva másnap reggeltől - nagyon korrekt osztályvezető doktornő kezeibe jutva - minden rendben ment.

mymymosya 2018.09.06. 14:49:36

@Pierr Kardán: Velem ott volt a hozzátartozó, akit kiküldtek az SBO-n, amíg engem vizsgáltak. A hozzátartozót semmiről sem kérdezték meg. A vizsgálatok és kikérdezés alapján megállapította a vizsgáló orvos, hogy agyközponti Stroke-om van.

névtelen hozzászóló 2018.09.06. 14:50:37

A feleségem 10 éve kapott stroke-ot. A munkahelyünkről együtt vitt minket a mentő (nem szirénázva, csak szépen araszolva a délutáni csúcsforgalomban) a Péterffy Kórházba (ami mellesleg Stroke Központ is), ahol a depressziónak diagnosztizálták és haza akarták küldeni. Én ragaszkodtam hozzá, hogy tartsák bent éjszakára.
Kiderült, hogy először csak egy ideiglenes elzáródása (TIA) volt, ezért kicsit jobban lett mire a mentősök kiértek és bevitték kórházba. CT-t nem csináltak, amikor rákérdeztem, hogy miért nem csinálnak, azt mondta az orvos, hogy majd csinálnak, ha szükséges.
Pár óra múlva ért be az édesanyja, aki felismerte, hogy a dédnagypapának ilyen tünetei voltak, mikor agyérgörcsöt kapott. Hétköznap este is csak sokára sikerült előkeríteni az ügyeletes orvost, aki akkor már azonnal kérte a CT-t és a trombolízist és vitték a feleségemet az intenzívre.
Sajnos ekkora már vészesen közel jártunk a 3 órás határhoz, amin belül még lett volna esély, hogy komolyabb szövődmények nélkül felgyógyuljon. Jobb oldalára lebénult és nem tudott beszélni hetekig. Azóta megtanult beszélni és bottal járni, de a jobb kezét valószínűleg sohasem fogja tudni használni.
A tanulság: jobb ha megy hozzátartozó, de ha nem orvos, akkor csak lelki támogatást adhat a betegnek, a diagnózis és a kezelés úgyis az orvosokon múlik.
süti beállítások módosítása